Sinds een tijdje biedt het Voedingscentrum de consument extra duidelijkheid over gezonde producten. Een blauw vinkje staat voor een 'bewuste keuze', een groen vinkje voor een 'gezondere keuze'. Is bewust beter dan gezonder? Is gezonder beter dan bewust? En waarom is het groene vinkje blauw? Niemand weet het. Om bij te dragen aan een nog helderder gezondheidscommunicatie, stelt Schrijfgids.nl enkele aanvullingen voor.
Zo lijkt onvermijdelijk dat we naast het bestaande Groene Vinkje (linksboven) ook het Vaalgroene Vinkje (rechts) krijgen, voor producten die net wat minder gezond zijn dan gezondere producten, maar minder ongezond dan ongezonde. Da's helder!
En waarom dan niet meteen een waarschuwend vinkje voor producten die echt slecht zijn? Hieronder het Oranje Vinkje voor energydrankjes, en het Rode Vinkje voor roomboterkoeken en slagroomtaart.
Natuurlijk mogen we de intelligentie van de consument nooit onderschatten. Toch lijkt er ook een maatschappelijke noodzaak te bestaan voor een Geel Vinkje (sterke drank) en natuurlijk een Zwart Vinkje, voor sigaretten en zwaardere drugs.
Voedingscentrum, neem uw verantwoordelijkheid!
Eric Tiggeler