Niet elk bedrijf heeft een groot budget beschikbaar voor een treffende slogan. Maar gelukkig zijn er ook copywriters die voor minder geld een pakkende commerciële karakteristiek van uw organisatie leveren. Een klein bezwaar is er wel: de slogans die ze bedenken, zijn niet helemaal origineel. Ze hebben wel iets weg van slogans van andere bedrijven. Het meest krasse voorbeeld daarvan is de betrouwbare partner.
Wie even rondkijkt, merkt dat die woordcombinatie niet heel erg uniek is. Zo is koeriersdienst Quick Service uw betrouwbare partner in logistieke oplossingen. De firma Starren is, volgens de flanken van hun bestelauto's, Uw betrouwbare partner in industriële automatisering. Het Belgische Domeinnaam.be is uw betrouwbare partner in domeinregistraties. Deloitte en Touche Management Solutions is, en probeer nu niet te lachen, Uw partner in resultaatgerichte oplossingen. Geen wonder dat de kopieerboer op de hoek niet achterblijft, en zich upgradet tot Your document partner.
Het recept voor een effectieve slogan blijkt dus kinderlijk eenvoudig:
1 Neem de woorden Uw ... partner.
2 Vul op de drie puntjes een woord naar voorkeur in. Een veilige keuze is betrouwbare.
3 Voeg een voorzetsel naar keuze toe (in/voor/op het gebied van).
4 Noem uw product of dienst.
Als u niets weet, kies dan Uw betrouwbare partner in zaken - een perfecte passe-partout. Wat we nog niet zijn tegengekomen is Uw betrouwbare partner in oplossingen voor alle situaties, maar het kan niet lang duren voordat ook die claim - die handig het hele zakelijke spectrum afdekt - op de zolderkamer van een polderondernemer het licht ziet.